۲۱ درس مدیریت زمان، درس اول – روانشناسی مدیریت زمان

هرچه بیشتر احساس کنید که شایسته، توانمند و بهره‌ور هستید عزت نفس‌تان افزایش می‌یابد. هرچه عزت نفس‌تان بیشتر شود، بهره‌ورتر و توانمندتر خواهید شد. افرادی که زمان را به خوبی مدیریت می‌کنند احساس مثبت و اعتماد به‌نفس دارند و مسئول زندگی‌شان هستند.

قانون کنترل

روانشناسی مدیریت زمان بر مبنای اصل ساده‌ای بنا شده که قانون کنترل نامیده می‌شود. بر اساس این قانون هنگامی نسبت به خود احساس خوبی دارید که بدانید کنترل زندگی‌تان را در دست دارید و هنگامی که احساس کنید کنترل کار و زندگی از دست‌تان خارج شده، احساسی منفی نسبت به خود خواهید داشت.

افکار و احساسات شما

در اصطلاح روانشناسی هر شخص خود انگاره‌ای دارد. یک برنامه درونی که رفتار او را در همه حوزه‌های مهم زندگی تعیین می‌کند. افرادی که با کمک مدیریت زمان، خودانگاره خوبی دارند، دیدگاه و تفکرشان درباره خود این است که بسیار منظم و بهره‌ور هستند. آن‌ها مسئولیت کامل زندگی و کارشان را بر عهده دارند.

باورها به واقعیت تبدیل می‌شوند

باور شما درباره خود وتوانایی‌تان برای مدیریت زمان چیست؟ آیا خود را یک مدیر زمان بسیار کارا و موثر می‌دانید؟ آیا فکر می‌کنید بهره‌وری بالا و کنترل کاملی بر زندگی و کارتان دارید؟ باورتان هرچه باشد، مثلا اگر خود را یک مدیر زمان عالی بدانید، به طور طبیعی همان کارهایی را انجام می‌دهید که با آن باور سازگارند.

می‌توانید در همه کلاس‌های مدیریت زمان شرکت کنید، همه کتاب‌های موجود در این حوزه را بخوانید و سیستم‌های مختلف را امتحان کنید، اما اگر باور داشته باشید که در مدیریت زمان ضعیف هستید، هیچ‌یک از آن‌ها کمکی به شما نمی‌کند. اگر عادت داشته باشید که دیر به جلسات و قرار ملاقات‌ها برسید، یا باور داشته باشید که فرد نامنظمی هستید، آن عادت‌ها به رفتار خودکارتان تبدیل می‌شود.

تصمیم بگیرید

چگونه باورهایی جدید و مثبت درباره خود و میزان بهره‌وری‌ شخصی‌تان ایجاد می‌کنید؟ خوشبختانه این کار دشوار نیست. فقط باید از چهار عامل اشتیاق، قاطعیت، اراده و انضباط استفاده کنید. مهم‌تر از همه اینکه یک عادت مدیریت زمان ویژه برای خود درست کنید. مثل اینکه زودتر در همه جلسات حاضر شوید.

ذهنتان را برنامه‌ریزی کنید

وقتی تصمیم گرفتید فردی بسیار بهره‌ور باشید، می‌توانید از مجموعه‌ای از تکنیک‌های برنامه‌ریزی شخصی استفاده کنید.

نخستین تکنیک این است که گفتگوی درونی‌تان را تغییر دهید. مدام با خود تکرار کنید: «من بسیار منظم و بهره‌ور هستم». وقتی احساس می‌کنید کار زیادی بر سرتان ریخته است، کمی استراحت کنید  بارها و بارها به خود بگویید: «من کاملا منظم و بسیار بهره‌ور هستم». بارها و بارها به خود تاکید کنید که «من در مدیریت زمان عالی هستم».

خود را ایده‌آل تجسم کنید

دومین راه تغییر رفتارها، تجسم خودتان به عنوان یک مدیر زمان عالی است. خود را منظم، کارا و مسلط بر زندگی‌تان ببینید.

اگر هم‌اکنون به فردی بسیار منظم و بهره‌ور تبدیل شوید، رفتارتان چه تغییری خواهد کرد؟ تصویری از خود به عنوان فردی آرام، مطمئن به نفس، بسیار کارا، کم استرس و قادر به انجام کار زیاد در مدت زمان کوتاه ترسیم کنید.

یک فرد بسیار بهره‌ور را تصور کنید، آیا میز او همیشه منظم و تمیز است؟ آیا اغلب غیر عجول و بدون اضطراب به نظر می‌آید؟ یک تصویر ذهنی واضح از خود به عنوان فردی ترسیم کنید که بر زمان و زندگی‌اش تسلط دارد.

وانمود کنید که

سومین راه برنامه‌ریزی خودتان این است که وانمود کنید از قبل یک مدیر زمان خوب بوده‌اید. فکر کنید در همه کارهای که انجام می‌دهید، منظم بوده‌اید.

اگر قبلا هم مدیریت زمان خوبی داشتید، چگونه رفتار می‌کردید؟ در آینده چه رفتار متفاوتی خواهید داشت؟ با توجه به زمان و بهره‌وری شخصی‌تان، رفتار آینده‌تان با رفتار امروزتان چه تفاوتی خواهد داشت؟

درواقع چیزی را وانمود می‌کنید تا به آن دست یابید.

این‌ها را هم بخوانید:

۲۱ درس مدیریت زمان، مقدمه – چهار عامل بهره‌وری در مدیریت بهتر زمان

درس‌های بعد را از دست ندهید، در خبرنامه عضو شوید:

عضویت رایگان در خبرنامه

جهت دریافت مقالات به صورت رایگان در ایمیل‌تان، فرم زیر را تکمیل نمایید.

Please wait...

متشکریم، ایمیل شما ثبت شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *