خودآموز مدیریت پروژه‌های کوچک – مهارت‌های یک مدیر پروژه

در درس اول خودآموز مدیریت پروژه‌های کوچک با اینکه برای شروع پروژه چه‌کار باید کرد آشنا شدید، امروز در بخش دوم با مهارت‌هایی که به‌عنوان یک مدیر پروژه باید داشته باشید آشنا خواهید شد تا اگر هرکدام از این مهارت‌ها را ندارید آن‌ها را در خود تقویت کنید. ابتدا به این نکته توجه کنید که مهارت یعنی «توانایی انجام صحیح یک کار».

برای مدیریت موفق پروژه‌ها شما به‌عنوان مدیر پروژه به دو دسته مهارت رفتاری و مهارت فنی نیاز دارید:

مهارت‌های رفتاری

  • مهارت رهبری افراد
  • مهارت مدیریت تغییرات
  • مهارت طراحی و مدیریت پروسه‌ها و روندها
  • مهارت حل مسئله
  • مهارت ارتباط عمومی
  • مهارت سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی
  • مهارت مطالعه و درک سیستم
  • مهارت بهینه‌سازی سیستم
  • مهارت تیم سازی
  • تعهد و پایبندی به تعهدات
  • سیاست

اگر می‌خواهید مدیر پروژه موفقی باشید همین امروز شروع به مطالعه درباره مهارت‌هایی که ذکر کردیم و شما به آن‌ها مجهز نیستید کنید.

مهارت‌های فنی

  • استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه به شکل صحیح.
  • تسلط به تکنیک‌های کاربردی مهارت‌های رفتاری‌ای که در بالا ذکر شد.
  • مهارت روش‌شناسی (متدولوژی)، یعنی بتوانید تشخیص دهید چه‌کاری به چه روشی باید انجام شود.

ما در این خودآموز مهارت‌های فوق را آموزش نخواهیم داد ولی شما می‌توانید درباره هرکدام از این موارد مطالعه کنید و مهارت‌های خود را افزایش دهید.

یک مدیر پروژه علاوه بر مهارت‌هایی که در بالا گفتیم باید بتواند به سؤالات زیر در هر پروژه به‌دقت پاسخ دهد:

  • مشتری واقعی پروژه کیست؟
  • هدف پروژه چیست؟
  • کارهایی که باید تحویل شوند چه هستند؟
  • پارامترهای موفقیت پروژه چیست؟
در درس بعدی با هدف‌گذاری و چرخه اجرایی یک پروژه آشنا خواهید شد، درس بعد را از دست ندهید، در خبرنامه عضو شوید:

عضویت رایگان در خبرنامه

جهت دریافت مقالات به صورت رایگان در ایمیل‌تان، فرم زیر را تکمیل نمایید.

Please wait...

متشکریم، ایمیل شما ثبت شد!

یک دیدگاه در “خودآموز مدیریت پروژه‌های کوچک – مهارت‌های یک مدیر پروژه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *