چطور در کارمان به نتایج فوق‌العاده دست‌یابیم و بهترین باشیم؟

در بازار امروز که رقابت‌ها تنگاتنگ شده، چه در حوزه بازار کسب‌وکارها و چه در حوزه دست یافتن به جایگاه‌های شغلی و حفظ آن‌ها همه باید به این نکات توجه کنیم که چگونه بهترینِ آنچه در توانمان است را انجام دهیم تا بتوانیم به نتایج فوق‌العاده دست‌یابیم و هرروز جایگاه بهتری از دیروز در رقابت داشته باشیم.

برای دست یافتن به جایگاه بهتر چه به‌عنوان یک مدیر و چه به‌عنوان یک کارمند ابتدا باید چند سؤال از خود بپرسیم:

  • چرا حقوق می‌گیرم؟
  • چه کمک منحصربه‌فردی از من ساخته است؟
  • کار اصلی من چیست و آن را چگونه انجام می‌دهم؟
  • پیش‌فرض‌های من چیست؟
  • آیا راه بهتری برای انجام امور قرار دارد؟

با پاسخگویی به این سؤالات بینش و ادراک خود را وسعت می‌بخشید و دیدگاه‌هایی که پس از پاسخگویی به این سؤالات به ذهنتان خطور می‌کند کمک می‌کند تا اثربخش‌تر عمل کنید و درزمانی کوتاه‌تر همکاری ارزشمندتری با سازمانتان داشته باشید.

نکته مهم این است که تنها مزیت رقابتی پایدار ما به‌عنوان یک کارمند یا مدیر فقط و فقط یک مورد است و آن “یادگیری و به‌کارگیری ایده‌های جدید زودتر از رقبا” است.

همواره باید از خود بپرسید که برای بهبود هر یک از مهارت‌های خود چه می‌توانید بکنید؟ ۲۰ درصد کارهایی که موجب کسب ۸۰ درصد نتایج می‌شوند کدم‌اند؟ و تلاش‌هایتان باید همواره بر کسب نتایج کلیدی در سازمانتان باشد.

تعیین و ارزیابی اهداف

برای خود اهدافی کمی تعیین کنید و آن‌ها را مکتوب کنید و تمام تلاشتان را بکنید تا به آن‌ها برسید. به قول یوگی بِرا “هدفی که قابل‌رؤیت نباشد، قابل نشانه‌گیری نیست”.
پس از تعیین اهداف و مکتوب کردن و تلاش کردن برای رسیدن به آن‌ها، به‌صورت هفتگی خود را ارزیابی کنید که چه میزان پیشرفتی در دستیابی به اهدافتان داشته‌اید. این را در نظر داشته باشید که اهدافی که ارزیابی شوند حتماً انجام خواهند شد.

تمرکز

در دنیای حواس‌پرتی‌های بی‌پایان، از تماس تلفنی تا تلگرام و اینستاگرام و ایمیل و همچنین همه افراد اطرافمان، توانایی تمرکز دقیق عاملی حیاتی برای موفقیت و کسب نتایج ارزشمند است. همواره بر روی کارهای کلیدی خود تمرکز داشته باشید و از خود بپرسید که “ارزشمندترین نوع استفاده از زمان حاضر چیست؟”.

قانون سه

بر اساس قانون سه، مهم نیست که چه تعداد کار در طول روز انجام می‌دهید، اما فقط سه کار یا فعالیت هستند که در طول روز موجب ۹۰ درصد کمک شما به سازمانتان می‌شود.

این سه کار مهم را چگونه مشخص کنیم؟ ساده است، این سه سؤال جادویی را از خود بپرسید:

  1. اگر در طول روز فقط بتوانم یک کار انجام دهم، آن کار یا فعالیت که بیشترین ارزش را برای سازمانم دارد کدام است؟ فهرستی از همه کارهایی که در طول ماه انجام می‌دهید تهیه و سپس مرور کنید. مهم‌ترین فعالیت خودش را به شما نشان خواهد داد.
  2. اگر در طول روز بتوانم فقط دو کار انجام دهم، دومین کاری که بیشترین ارزش را برای سازمانم دارد کدام است؟ در این مرحله باید کارهای مختلف را باهم مقایسه کنید تا تشخیص دهید کدام کار برای سازمان شما درجه دوم اهمیت را دارد.
  3. اگر در طول روز بتوانم فقط سه کار انجام دهم، سومین کاری که بیشترین ارزش را برای سازمانم دارد کدام است؟ در این مرحله شاید دو دقیقه هم طول نکشد ولی شما به‌راحتی این کار را تشخیص خواهید داد.

حال باید تلاش کنید هرروز در ابتدای کارتان با تمام تمرکز و انرژی این سه کار را انجام دهید و سپس به سراغ کارهای دیگر بروید.

برنامه‌ریزی

توانایی برنامه‌ریزی دقیق و پیشاپیش همه مواردی که می‌خواهید و باید انجام دهید این امکان را فراهم می‌کند تا بسیار بیشتر از افرادی که برنامه‌ریزی نمی‌کنند موفق شوید. قانون موفقیت مکتوب کردن افکار و برنامه‌ریزی و زمان‌بندی آن‌ها است.

گزارش دهی

وقتی کار خوبی انجام می‌دهید و یا وقتی با مشکلات و دشواری‌ها روبرو هستید لازم است افراد اطرافتان از روند کارها چه خوب و چه بد آگاه باشند. اطمینان حاصل کنید رابطه میان شما و مدیرتان و یا اگر مدیر هستید با مدیرعامل و هیئت‌مدیره پایدار و شفاف است.
وقتی مدیرتان در جریان کارهایی که انجام می‌دهید قرار بگیرد هم اعتماد او را افزایش‌خواهید داد و هم از او به‌عنوان یک نیروی امدادی در مواجهه با مشکلات و دشواری‌ها کمک می‌گیرید.

عضویت رایگان در خبرنامه

جهت دریافت مقالات به صورت رایگان در ایمیل‌تان، فرم زیر را تکمیل نمایید.

Please wait...

متشکریم، ایمیل شما ثبت شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *